Plan een demo in

Website voor makelaars: 6 tips

by Tim Oldenhuis, on 16 september 2019

Je website is vaak je eerste contact met potentiële klanten en dus je persoonlijke online visitekaartje.Het is een must voor elke makelaar om zorg te dragen voor de website, maar wat plaats je allemaal op je website? Alleen maar je woningaanbod en je diensten?  Dat kan, alleen is het dan een heel beperkt visitekaartje en loop je enorm veel kansen mis. In deze blog geven we je 6 tips om je te helpen je website te optimaliseren. 

1. Zorg dat er genoeg praktische informatie op de website te vinden is

Dit is de basis en het hoofddoel van je website. Als klanten of potentiële klanten op zoek zijn naar bepaalde informatie, moeten ze dit ergens kunnen vinden. Als dit niet het geval is, zullen ze ergens anders op zoek gaan naar de informatie die ze nodig hebben. Een paar voorbeelden van deze websitepagina’s zijn je openingsuren, contactgegevens en woningaanbod.

Dit is de basis voor je makelaarswebsite en tevens onmisbaar. Een goede manier om dit weer te geven is onderaan in de footer van de website. Zo kan je op elke pagina, ongeacht de inhoud, al deze praktische informatie laten terugkomen. 

2. Zorg dat het écht je 'persoonlijke' visitekaartje wordt

Veel makelaars zien hun website puur als een informatiebron, waardoor ze hun bezoekers dan ook heel zakelijk en onpersoonlijk aanspreken. Dit is één van de grootste valkuilen in de makelaardij, aangezien veel potentiële verkopers hun makelaar kiezen op basis van een ‘gevoel’. Dit gevoel is vertrouwen en vertrouwen stimuleer je door een persoonlijke band met iemand op te bouwen. 

Door je bezoekers de mogelijkheid te geven om jou beter te leren kennen als persoon, zien ze je niet meer enkel als een verkoper. Uit ervaring is gebleken dat ze jou dan eerder als een adviseur gaan zien in plaats van iemand die hen geld gaat kosten. Hoe doe je dit nu? 

Een mooie start is om op de teampagina meer te vertellen dan alleen de functie van medewerkers. Vertel wat voor een persoon jij en je collega’s in het dagelijkse leven zijn. Een tweede manier is om zoveel mogelijk foto’s en video’s van je werknemers op je website te plaatsen. Geef ‘die makelaar’ een gezicht. 

3. Laat zien hoe andere klanten je diensten ervaren

Veel makelaars zijn druk bezig om hun social media te vullen met reviews om zo te laten zien hoe professioneel hun dienstverlening is. Alleen vergeet bijna elke makelaar om reviews een podiumplek te geven op hun website. Bijvoorbeeld op de verkooppagina kan je 3 reviews in de vorm van blokken onderaan de pagina weergeven. Als je dan nog wat creatief kan omgaan met het design, heb je een super waardevolle eyecatcher. 

Het is ook niet meteen slecht als je een 4-sterren in plaats van 5-sterren review krijgt en toont. Hoe goed dat je dienstverlening ook is, is het niet echt geloofwaardig dat je alleen maar super enthousiaste klanten hebt gehad. Durf deze imperfecte reviews ook te laten staan, die transparantie wordt gewaardeerd door bezoekers van je website. 

4. Toon dat je de expert bent in je vakgebied

Als klant van een makelaar wil ik graag weten wat me te wachten staat. Door de persoonlijke touch en de reviews weten ze al wie jij bent en vertrouwen ze je als persoon, maar vertrouwen ze in je competenties als makelaar? 

De enige manier om je expertise in je vakgebied aan te tonen is door relevante content aan te bieden. Dit kan je doen door bijvoorbeeld statistieken te laten zien betreffende de situatie in de woningmarkt of door blogs te schrijven over actuele onderwerpen. Je toont dat je je markt kent en dat je dat open en bloot durft tentoon te stellen. Je bezoekers zullen je gaan zien als ‘thought leader’ of kennisleider en zullen eerder geneigd zijn om advies bij jou te vragen.

5. Maak het website bezoek zo eenvoudig en aangenaam mogelijk

Er is niets zo frustrerend als een gedateerde makelaars website waar je niet goed op kan navigeren. Je bezoekers zullen in dit geval vaak ook niet de moeite doen om te zoeken naar je diensten en verdere woningaanbod. Maar het hangt niet alleen af van hoe makkelijk de bezoeker kan navigeren.

De afbeeldingen hebben op een makelaars website ook een erg grote invloed op de ervaring. Het is namelijk voor bezoekers erg belangrijk hoe jij de foto’s van de woning weergeeft en dat andere afbeeldingen op je website daar niet mee botsen. De focus ligt natuurlijk op het woningaanbod maar andere foto’s kunnen ook nog waarde toevoegen. 

Dat is zeker het geval wanneer je er voor kiest om een professionele fotograaf in te huren en je eigen foto’s kan gebruiken op je website. Al kan je er in andere gevallen voor kiezen om de stockfoto’s van websites zoals Unsplash of Pexels te gebruiken.

6. Implementeer voldoende Call-To-Actions op de juiste plaats

Als je een goed verhaal hebt staan op je website, moet het natuurlijk ook iets gaan opleveren. Je stimuleert leadgeneratie door op voldoende pagina’s de ‘call to actions’ op de juiste plek te plaatsen. Met deze CTA’s kan je bezoekers stimuleren om je te bellen, een contactmoment te plannen, een gratis waardebepaling aan te vragen en nog veel meer. 

Zou je advies kunnen gebruiken om deze tips te implementeren?

Na het lezen van deze blog ben je je bewust geworden van een aantal ‘best practices’ op een makelaars website. Nu is het een kwestie van toepassen en wachten op de resultaten. 

Twijfel je of dat je website goed ingericht is en wil je graag feedback op je makelaars website? Je kan vrijblijvend contact opnemen met onze Digital Marketing Expert, Tim. Hij zal je website analyseren en met advies op maat komen.

Topics:Makelaarswebsite

Reacties

Whitepaper Social Media

Benieuwd hoe je social media goed inzet voor de makelaardij?
whitepaper aanvragen

MakelMail Blog

De laatste nieuwtjes, interessante artikelen en andere relevante content over de makelaardij, speciaal voor jou.

Wil je ook relevant makelaarsnieuws?