Plan een demo in

Waar moet je aan denken bij een makelaars blog?

by Tim Oldenhuis, on 02 oktober 2019

Helaas zijn er nog maar weinig actief bloggende makelaars. Toch is een blog een goede manier om als makelaar beter gevonden te worden via Google!

Als je een blog schrijft, kun je aan je websitebezoekers laten zien dat je goed weet wat er speelt. Dit zorgt ervoor dat je op de lange termijn meer websitebezoekers krijgt. Blijf wel realistisch, het hebben van een blog zal je niet binnen een maand honderd extra bezoekers opleveren. Het is een kwestie van tijd en geduld. 

Maar, waar moet een blog nu aan voldoen om succesvol gevonden te worden via Google?

Goede content

Content is key! Dit lijkt misschien voor de hand liggend, maar het is echt belangrijk om je lezers interessante en relevante informatie te bieden. Met andere woorden: probeer uit te vinden wat voor soort content je lezers graag willen lezen. 

Willen ze meer weten over het hoe en wat van een woning verkopen? Of willen ze weten of er nog dingen gaan veranderen rondom het verkrijgen van een hypotheek?

Door in te spelen op de interesses van je doelgroep, zorg je ervoor dat je doelgroep naar je website blijft komen om je blogs lezen.

Unieke afbeeldingen

Deze tip is wat lastiger toe te passen, maar probeer toch zoveel mogelijk unieke afbeeldingen te gebruiken. Hierdoor val je namelijk meer op!

Uit onderzoek is gebleken dat mensen die alleen stockfoto's* gebruiken, minder clicks krijgen op social media. Dit komt omdat veel mensen deze foto's al eerder ergens hebben gezien.

Een eerste indruk is erg belangrijk! Door unieke foto's te gebruiken, zien mensen je blogs sneller.

*foto's die je gratis mag gebruiken

Gebruik het juiste taalgebruik

Als je teksten gaat schrijven, is het belangrijk om de juiste taal te gebruiken. Elke doelgroep wil op een andere manier worden aangesproken. Starters hebben bijv. een andere communicatiestijl en andere verwachtingen dan uittreders. 

Het verschil in taal kan bijvoorbeeld zijn:

  • Wil je een huis kopen?
  • Wilt u een huis kopen?

Deze kleine verschillen kunnen ervoor zorgen dat mensen eerder contact met je opnemen.

Niet te lange alinea's

Het leest anders op een computer of smartphone dan in een krant of tijdschrift. Waar je bij een krant lange alinea's kan verwachten, is dit online niet aan te raden.

De gemiddelde lengte van een alinea moet ongeveer 3 tot maximaal 5 zinnen zijn. Dit leest lekkerder weg en zorgt ervoor dat de focus van de lezer bij de tekst blijft. 

Veel bullet points

Zorg er tevens voor dat de tekst niet teveel woorden bevat. Door teksten te onderbreken, maak je de teksten makkelijker leesbaar. Daarom is het aan te raden, wanneer je teksten schrijft, om meerdere keren gebruik te maken van bullet points.

Houd het professioneel

Dit lijkt een open deur, maar er zijn genoeg blogs waar het randje van professionaliteit wordt opgezocht. Anders gezegd: sommige blogs, niet specifiek van makelaars, proberen soms iets TE edgy te zijn. 

Pas hiermee op! Je wil tenslotte wel serieus genomen worden door je lezers. 

Deel op social media

Heb je over onderwerpen geschreven? Deel je blogposts dan ook op social media! Op deze manier zijn mensen sneller op de hoogte van je nieuwe blogs. Ook heb je kans dat je bereik nóg meer wordt vergroot, doordat mensen jouw post gaan delen of erop reageren. 

Door bovenstaande tips toe te passen, zal je op veel makelaars een streepje voor hebben!


Wil je meer weten over online marketing voor de makelaardij? Neem dan gerust contact met ons op. Onze Digital Marketing Expert, Tim, helpt je graag als je vragen hebt.

Topics:Makelaarswebsite

Reacties

Whitepaper Social Media

Benieuwd hoe je social media goed inzet voor de makelaardij?
whitepaper aanvragen

MakelMail Blog

De laatste nieuwtjes, interessante artikelen en andere relevante content over de makelaardij, speciaal voor jou.

Wil je ook relevant makelaarsnieuws?