Plan een demo in

Nieuwsbrief vs social media

by Arnaud Geeve, on 24 mei 2017

We bloggen, vloggen en schrijven volop voor Twitter, LinkedIn en andere social media. Met de komst van het web lijken de marketingmiddelen eindeloos. Maar vergeten we niet iets? Juist, ja! Want uit onderzoek blijkt dat e-mailmarketing, oftewel de nieuwsbrief per mail, nog steeds het meest effectief is in het bereiken en bewegen van je doelgroep. We starten een kleine battle; nieuwsbrief vs social media.

Ik twitter, jij twittert, iedereen twittert tegenwoordig. De laatste jaren is het gebruik van social media omhoog geschoten. Het is simpel en snel in gebruik en daardoor ook relatief goedkoop. Maar het grote nadeel daarvan is wel dat een beetje bedrijf tegenwoordig op Twitter, LinkedIn en Facebook zit. Hoe ga jij zorgen dat je daartussen opvalt? Ga je heel veel werk stoppen in social media en laat je je nieuwsbrief vallen? Dat zou een gemiste kans zijn! Wij zetten graag de voors en tegens voor je op een rijtje, nieuwsbrief vs social media.

Onderzoek naar nieuwsbrief per e-mail

Uit het Nationaal E-mail Onderzoek van CG Selecties en Blinker blijkt dat maar liefst 96% van de Nederlanders gebruik maakt van e-mail voor persoonlijke communicatie. Hoewel ze ook actief zijn op sociale media, schrijft 85% zich nog steeds in voor nieuwsbrieven. En het commerciële aspect? 73% van de Nederlanders koopt online via e-mail!

E-mailmarketing in vastgoedbranche

Daarnaast blijkt uit het Nationale E-mail Onderzoek dat e-mail een effectief marketingkanaal is voor de vastgoedbranche. E-mail nieuwsbrieven worden in het algemeen voor 35,2% geopend, maar in de vastgoedbranche ligt dat percentage op maar liefst 54,8%! Volgens dit onderzoek klikt 15,6% van deze lezers op de link in de e-mail, de call-to-action. Dat is twee keer meer dan het gemiddelde!

Emailmarketing? Vertrouwen!

We kunnen dus stellen dat e-mailmarketing werkt omdat het een hoge converteerbaarheid heeft. Maar daarnaast heeft het nog iets interessants in zich. Opvallend is namelijk dat uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders zeggen e-mail het meeste te vertrouwen als het gaat om privacy. Andere digitale kanalen scoren beduidend minder. De verschillen zijn opmerkelijk. E-mail scoort gemiddeld 60% vertrouwen en WhatsApp slechts 17%.

Een sterk team: social advertising

Met de focus op nieuwsbrieven via e-mail hoeft het gebruik van social media zeker niet te stoppen. Zo lijnrecht staan ze dus niet tegenover elkaar, nieuwsbrief vs social media. Sterker nog, het kan elkaar juist versterken! De doelgroep weet dat ze jouw e-mail gerust kan openen omdat je wat te vertellen hebt: de informatie is relevant. Je kunt deze content vervolgens opnieuw inzetten voor het vergroten van je bereik op sociale media.

Daarnaast kan je korte berichten in je nieuwsbrief plaatsen, die je lezers met één klik kunnen delen via social media. Dat trekt vervolgens de aandacht van hun volgers en filtert automatisch de volgers die deel uitmaken van je doelgroep. Deze groep kan zich vervolgens via jouw profiel of website inschrijven voor de nieuwsbrief. Vanaf dat moment wordt de cyclus tussen jouw nieuwsbrief en social media nog verder versterkt. Waar we startten met de battle 'nieuwsbrief vs social media' kunnen we dus eigenlijk stellen dat deze twee marketing kanalen prima hand in hand gaan. 

Ook resultaat in e-mailmarketing?

Al met al is het duidelijk dat e-mailmarketing niet vergeten mag worden als nuttig communicatiekanaal in makelaarsland. Het biedt volop kansen voor conversie en vertrouwen, betrokkenheid en loyaliteit van je klanten. Laat die kansen niet schieten! Wil je weten wat e-mailmarketing voor jouw organisatie kan betekenen? MakelMail voorziet jou van een kant-en-klare nieuwsbrief, voorzien van relevante content. Wij helpen je bij het opbouwen van je contactenlijst en het delen van je content met social advertising. Neem contact met ons op voor het beste resultaat!

Topics:Uncategorized

Reacties

MakelMail Blog

De laatste nieuwtjes, interessante artikelen en andere relevante content over de makelaardij, speciaal voor jou.

Ja, ik wil graag relevante content in mijn mailbox!