Plan een demo in

Meest effectieve social media voor makelaars

by Lennard Veldwijk, on 26 januari 2019

Social media platformen zijn er in overvloed. Je kunt alle platformen gaan bijhouden, maar dat is heel veel werk en levert onderaan de streep weinig op. Want als makelaar gaat het uiteindelijk om het aan- of verkopen van huizen. Social media draagt daar aan bij, mits het effectief ingezet wordt. Dat hangt voor een groot deel af van wie je doelgroep is. Na het lezen van dit artikel weet je op welke kanalen je je moet focussen.


Favoriete klanten

Om je favoriete doelgroep te bepalen, is het handig om de woningmarkt op te delen. Dat kan op verschillende manieren. Een van de mogelijkheden is om Nederlandse huizenkopers te categoriseren als ‘starter’, ‘doorstromer’ of ‘uitstromer’.

  • Starters komen net kijken op de huizenmarkt en zijn op zoek naar hun eerste huis. Net gestart met hun eerste fulltime baan zijn ze de dure huurwoning of hun studerende huisgenoten zat en willen ze een echt eigen plekje.
  • De ‘doorstromer’ is de koper die al enige ervaring heeft op de huizenmarkt. Doorstromers weten wat het is om een hypotheek aan te vragen en zijn op zoek naar iets groter, rustiger of groener en hebben daar ook de financiële mogelijkheden voor. Daarnaast speelt gezinsuitbreiding vaak ook een rol. Met kinderen is een extra kamer of een speeltuin in de buurt nooit weg.
  • De derde categorie huizenkoper is de ‘uitstromer’. Die groep is vooral interessant voor verkoopmakelaars. Woningbezitters die hun huis verkopen en geen nieuw koophuis betrekken mogen zich uitstromer noemen. Uitstromers gaan van een koophuis naar een huurhuis of kopen bijvoorbeeld een camper om na hun pensioen de wereld te verkennen. Het aandeel pensionado's ligt in deze groep relatief hoog.

Facebook voor makelaars

Hoewel de hoogtijdagen van Facebook voorbij lijken te zijn, is het medium nog lang niet afgeschreven. Het heeft nog steeds het hoogste aantal gebruikers in vergelijking met andere social media. Wat vooral verandert op Facebook is de leeftijdsopbouw van de gebruikers. Jongeren stappen over op andere social media, maar onder de leeftijdscategorie twintig jaar en ouder heeft Facebook nog steeds een sterke positie. Daarnaast zijn ook senioren steeds vaker actief op Facebook. Dus ben je als makelaar op zoek naar de ‘doorstromers’ of ‘uitstromers’, dan is Facebook een effectief medium. Dat blijkt ook uit onderzoek. Marketingfacts onderzocht begin 2018 voor de meest gebruikte social media hoe groot het aandeel gebruikers per leeftijdscategorie is:

null

Bron: Marketingfacts 2018: https://www.marketingfacts.nl/berichten/jongeren-keren-facebook-massaal-de-rug-toe

Je ziet dat de leeftijdsgroep die je in de beginjaren van Facebook niet meteen binnen de doelgroep zou rekenen, de weg naar het medium ook hebben gevonden. Daarmee is Facebook het sociale massamedium met het grootste potentiële bereik. Andere mogelijkheden die je als makelaar veel kansen geven zijn de creatieve vrijheid met berichten, het toenemende gebruik van Messenger en de advertentiemogelijkheden, ook op lokaal niveau.

Tekst met daarbij een afbeelding, de een wat creatiever dan de andere, is wat je vaak tegenkomt als je tijdlijnen van makelaars bekijkt. Iets wat je minder vaak ziet zijn video’s en livestreams. En dat terwijl juist die twee typen content voor makelaars zoveel kansen bieden. Kansen die nu nog niet benut worden. In een paar zinnen uitleggen hoe je video kunt inzetten om jouw social media effectiever te maken lukt niet. Daarom lees je alles over video en livestreams in Doeltreffende content op social media voor makelaars

Een tweede reden waarom Facebook een effectief medium is voor makelaars, is Messenger. Messenger is de persoonlijke berichtenapp van Facebook. Via Messenger kunnen gebruikers een-op-een of in een groepsgesprek berichten naar elkaar sturen. Die berichten zijn niet te zien op de tijdlijn van de zender, maar alleen zichtbaar in de persoonlijk chat. Messenger is ook beschikbaar voor zakelijke gebruikers van Facebook. Het voordeel van Messenger voor klanten is dat ze niet altijd de telefoon hoeven te pakken of een e-mail hoeven te sturen om de makelaar iets te vragen, maar dat direct op Facebook kunnen doen. Maar dat is niet het enige wat Messenger te bieden heeft, de chatbot is namelijk een handige functie. Dat is een geautomatiseerde gesprekspartner die vooraf ingestelde berichten kan sturen op vragen die je vaak via Facebook krijgt of laten reageren op acties van Facebookbezoekers. Je kunt de chatbot bijvoorbeeld een welkomstberichtje laten sturen als een bezoeker de pagina ‘leuk vindt’ of automatisch antwoorden wat de openingstijden zijn als een Facebookgebruiker daar naar vraagt. Het voordeel van een chatbot inzetten is dat je laat zien dat je interactie waardeert, maar dat je er zelf geen extra tijd mee kwijt bent. En: je hoeft niet altijd online te zijn. Op het moment dat jij ‘s avonds om 20.30 uur een berichtje krijgt via Messenger laat je de chatbot een berichtje terugsturen waarin je de klant bedankt voor zijn bericht en laat je weten dat je er morgen op terugkomt. Daardoor krijgt de klant direct een reactie, weet hij waar die aan toe is en heeft de klant het gevoel dat die een bericht kan sturen wanneer het hem of haar uitkomt. Maar door de chatbot hoef jij niet altijd online te zijn op het moment dat de klant online is.

De derde reden waarom Facebook effectief kan zijn is het brede scala aan mogelijkheden op het gebied van adverteren. Facebook en veel andere social media hebben twee typen bereik: organisch bereik en betaald bereik. Organisch bereik is het aantal mensen dat je bereikt met een post zonder dat je betaalt. Als je betaalt om met een post meer mensen te bereiken dan je normaal doet (organisch), spreek je over betaald bereik. Betalen om meer mensen te bereiken wordt op Facebook ook wel ‘promoten’ genoemd. Je kunt op Facebook heel veel instellen als je een bericht promoot. Daardoor kun je heel specifiek het bericht aan jouw doelgroep laten zien zonder dat ze eerder met jou in contact zijn geweest. Het effectief inzetten van advertenties kan best lastig zijn. Je leest er uitgebreid over in dit artikel 

Het ideale plekje van jouw klant in beeld op Instagram

Instagram is een van de populairste social media van dit moment. De dochter van Facebook had in juni 2018 voor het eerst meer dan 1 miljard maandelijkse actieve gebruikers. In Nederland heeft het medium 4,1 miljoen gebruikers (2018), in 2015 waren er nog maar 1,8 miljoen Nederlanders actief. Een hard groeiend platform dus. Een mooie kans om jouw (potentiële) klanten te bereiken. Anders dan op Facebook ligt de focus op beeld. Foto’s en video’s staan centraal op Instagram. Een mooie kans voor jou als makelaar om met beeld te laten zien wat je in de aanbieding hebt.

Het ligt natuurlijk voor de hand om vooral je aanbod te laten zien, maar om Instagram efficiënt in te zetten, is het juist de kunst om onderscheidend te zijn ten opzichte van de andere makelaarskantoren. Laat in plaats van je woningaanbod zien hoe leuk het is om in die wijk te wonen. Of post op zondagochtend die ene mooie zonsopgang in de buurt waar je net een huis te koop hebt staan of hebt verkocht. Het gaat erom dat je de focus ergens anders ligt en je iets doet wat mensen niet direct van een makelaar verwachten. Mensen willen mensen volgen. Door origineel te zijn kun je op de social media het organisch bereik (niet-betaald bereik) optimaal benutten.

De mogelijkheden van video mag je op Instagram niet vergeten. Zeker met de videodienst IGTV heb je met video op Instagram heel veel vrijheid. IGTV staat voor Instagram Television en kun je in de Instagram app zelf en als aparte app gebruiken. IGTV zag in de zomer van 2018 het levenslicht en is alleen gericht op video. In tegenstelling tot Instagram ben je op IGTV niet gebonden aan een maximale lengte (op Instagram mag een video maximaal 60 seconden duren). Je kunt als merk - als makelaar ben je een merk - een eigen kanaal opzetten en daar al jouw video’s neerzetten. Het mooie aan een kanaal is dat je daarmee een timeline maakt met alle video’s die je hebt geüpload.

Het voordeel daarvan is dat als klanten een video van je hebben gezien, geïnteresseerd zijn en meer willen zien, makkelijk verder kunnen kijken. Wat betreft de mogelijkheden lijkt IGTV veel op YouTube. Het voordeel van IGTV ten opzichte van YouTube is dat het ontwikkeld is voor smartphone. YouTube heeft ook een app, maar het is in eerste instantie niet ontwikkeld voor smartphone Het overgrote deel van de mensen die social media gebruikt doet dat op hun smartphone, dus het is belangrijk dat je het optimaal kunt gebruiken op je smartphone, wil je het in deze tijd optimaal kunnen inzetten.

Mooi al die mogelijkheden van video, maar wat kun je er als makelaar concreet mee? IGTV is niet een kanaal waarmee je direct huizen verkoopt, maar het is wel een mooi kanaal waarop je jouw expertise als makelaar kunt laten zien. Bijvoorbeeld door een serie te maken over wat er komt kijken bij het verkopen of aankopen van een huis. Voor jou als makelaar gaat het vooral op aan- en verkopen van een huis, maar als jouw klant gaat verhuizen komt daar veel meer bij kijken. Als je als makelaar meer biedt dan alleen het standaard makelaarswerk, is de kans groter dat mensen je ook na hun verhuizing volgen en je opnieuw vragen bij een volgende verhuizing.

Naast de ‘gewone versie van Instagram en IGTV is er Instagram Stories. Het idee van Instagram Stories komt van de populaire app Snapchat, waarbij foto’s en video slechts een bepaalde tijd zichtbaar zijn en daarna verdwijnen. Met Instagram Stories wil Instagram gebruikers stimuleren om een verhaal te vertellen. Mensen kunnen meerdere foto’s en video’s achter elkaar zetten en zo ‘hun verhaal’ vertellen. De aantrekkingskracht van Instagram Stories is in tegenstelling tot de gewone variant van Instagram niet de mooie, met filters gestylde foto’s, maar het feit dat de content op Instagram stories maar 24 uur zichtbaar is. Mensen zijn bang om iets te missen en kijken daarom regelmatig. Een mooie mogelijkheid om je merk te laten zien. De content die je als makelaar maakt zal langer houdbaar zijn dan 24 uur. Om relevant te zijn op Instagram Stories en er echt van te kunnen profiteren, is het belangrijk dat je regelmatig actief bent. Dat betekent dat je bijna iedere 24 uur een ‘leuk’ verhaal op Instagram Stories moet zetten. Best lastig als je nog niet heel lang een social media strategie hebt of net komt kijken op social media. Daarom is het advies om eerst de ‘gewone’ Instagram in te zetten. Ben je al langer actief op het platform? Dan kan het wel interessant zijn om eens te testen of het voor jou een waardevolle toevoeging is. Het is dan wel goed om van tevoren na te denken over wat je wilt vertellen en laten zien.

Eerder in dit artikel las je dat het Facebookgebruik onder jongeren afneemt. Instagram heeft daar geen last van. De groei van het platform is voor een groot deel te danken aan een toename van jonge gebruikers. De grootste toename is te zien onder gebruikers die nog niet toe zijn aan een eigen huis (15 - 19 jaar), maar ook de starters op de huizenmarkt (20 - 39 jaar) zijn steeds meer op Instagram te vinden. Dus als je je vooral richt op starters in de huizenmarkt is Instagram zeker een interessant platform.

Whatsappen met je makelaar

De berichtenapp die door heel veel mensen wordt gebruikt, wordt door de meesten niet onder social media geschaard. Onterecht. Sterker nog: het is het populairste social medium van dit moment. En het is een medium met heel veel potentie voor makelaars. Begin 2018 had de chatdienst 11,5 miljoen Nederlandse gebruikers. Daarvan gebruikte 8,3 Nederlanders de app dagelijks. De reden dat het door veel mensen niet als social medium wordt gezien, is dat het geen massamedium is. Het is heel persoonlijk en direct. Van die kracht kun je als makelaar gebruik maken.

De drempel om via WhatsApp contact op te nemen is veel lager dan via e-mail. Zoeken naar een makelaar doen potentiële klanten vaak via hun smartphone of tablet. Contact opnemen via Whatsapp is dan één druk op de knop. Als je als makelaar dan op je website aanbiedt om via WhatApp contact op te nemen, kan dat het verschil betekenen tussen het eerste contact met een klant of gemiste kans. Als je contact via WhatsApp aanbiedt is het wel belangrijk dat je op korte termijn reageert. Want dat zijn klanten gewend als ze via WhatsApp communiceren. Lukt dat niet, zorg dan dat je duidelijk openingstijden vermeldt waarbinnen klanten een reactie mogen verwachten.

Verhuis mee met je doelgroep

Hoe effectief een social mediakanaal is, hangt voor een groot deel af van wie jouw klanten zijn. Het is belangrijk om dat goed te weten en daarna te kijken welk kanaal het beste op die doelgroep aansluit. Het zou goed kunnen dat daar niet een kanaal, maar meerdere kanalen uitkomen. Dan is het zinvol om prioriteiten te stellen: welke klantengroep vind ik het belangrijkst en waar vind ik die het beste. Dan is dat jouw belangrijkste kanaal en zo ga je het lijstje verder af. Daarnaast is het ook belangrijk om een keer in de zoveel tijd te kijken of er iets is veranderd. Want als er iets snel verandert, is het social mediagebruik van klanten. Dus stel regelmatig de vraag: zit mijn belangrijkste doelgroep nog steeds op het kanaal waar ik het zwaarst op inzet of zijn ze aan het verhuizen. Als dat tweede het geval is, is het tijd voor actie.

 

Topics:Social Media

Reacties

MakelMail Blog

De laatste nieuwtjes, interessante artikelen en andere relevante content over de makelaardij, speciaal voor jou.

Ja, ik wil graag relevante content in mijn mailbox!