Plan een demo in

Meest effectieve social media voor makelaars deel 1

by Lennard Veldwijk, on 26 januari 2019

Social media platformen zijn er in overvloed. Je kunt alle platformen gaan bijhouden, maar dat is heel veel werk en levert onderaan de streep weinig op. Want als makelaar gaat het uiteindelijk om het aan- of verkopen van huizen. Social media draagt daar aan bij, mits het effectief ingezet wordt. Dat hangt voor een groot deel af van wie je doelgroep is. Na het lezen van dit artikel weet je op welke kanalen je je moet focussen.


Favoriete klanten

Om je favoriete doelgroep te bepalen, is het handig om de woningmarkt op te delen. Dat kan op verschillende manieren. Een van de mogelijkheden is om Nederlandse huizenkopers te categoriseren als ‘starter’, ‘doorstromer’ of ‘uitstromer’.

  • Starters komen net kijken op de huizenmarkt en zijn op zoek naar hun eerste huis. Net gestart met hun eerste fulltime baan zijn ze de dure huurwoning of hun studerende huisgenoten zat en willen ze een echt eigen plekje.
  • De ‘doorstromer’ is de koper die al enige ervaring heeft op de huizenmarkt. Doorstromers weten wat het is om een hypotheek aan te vragen en zijn op zoek naar iets groter, rustiger of groener en hebben daar ook de financiële mogelijkheden voor. Daarnaast speelt gezinsuitbreiding vaak ook een rol. Met kinderen is een extra kamer of een speeltuin in de buurt nooit weg.
  • De derde categorie huizenkoper is de ‘uitstromer’. Die groep is vooral interessant voor verkoopmakelaars. Woningbezitters die hun huis verkopen en geen nieuw koophuis betrekken mogen zich uitstromer noemen. Uitstromers gaan van een koophuis naar een huurhuis of kopen bijvoorbeeld een camper om na hun pensioen de wereld te verkennen. Het aandeel pensionado's ligt in deze groep relatief hoog.

Facebook voor makelaars

Hoewel de hoogtijdagen van Facebook voorbij lijken te zijn, is het medium nog lang niet afgeschreven. Het heeft nog steeds het hoogste aantal gebruikers in vergelijking met andere social media. Wat vooral verandert op Facebook is de leeftijdsopbouw van de gebruikers. Jongeren stappen over op andere social media, maar onder de leeftijdscategorie twintig jaar en ouder heeft Facebook nog steeds een sterke positie. Daarnaast zijn ook senioren steeds vaker actief op Facebook. Dus ben je als makelaar op zoek naar de ‘doorstromers’ of ‘uitstromers’, dan is Facebook een effectief medium. Dat blijkt ook uit onderzoek. Marketingfacts onderzocht begin 2018 voor de meest gebruikte social media hoe groot het aandeel gebruikers per leeftijdscategorie is:

null

Bron: Marketingfacts 2018: https://www.marketingfacts.nl/berichten/jongeren-keren-facebook-massaal-de-rug-toe

Je ziet dat de leeftijdsgroep die je in de beginjaren van Facebook niet meteen binnen de doelgroep zou rekenen, de weg naar het medium ook hebben gevonden. Daarmee is Facebook het sociale massamedium met het grootste potentiële bereik. Andere mogelijkheden die je als makelaar veel kansen geven zijn de creatieve vrijheid met berichten, het toenemende gebruik van Messenger en de advertentiemogelijkheden, ook op lokaal niveau.

Tekst met daarbij een afbeelding, de een wat creatiever dan de andere, is wat je vaak tegenkomt als je tijdlijnen van makelaars bekijkt. Iets wat je minder vaak ziet zijn video’s en livestreams. En dat terwijl juist die twee typen content voor makelaars zoveel kansen bieden. Kansen die nu nog niet benut worden. In een paar zinnen uitleggen hoe je video kunt inzetten om jouw social media effectiever te maken lukt niet. Daarom lees je alles over video en livestreams in Doeltreffende content op social media voor makelaars

Een tweede reden waarom Facebook een effectief medium is voor makelaars, is Messenger. Messenger is de persoonlijke berichtenapp van Facebook. Via Messenger kunnen gebruikers een-op-een of in een groepsgesprek berichten naar elkaar sturen. Die berichten zijn niet te zien op de tijdlijn van de zender, maar alleen zichtbaar in de persoonlijk chat. Messenger is ook beschikbaar voor zakelijke gebruikers van Facebook. Het voordeel van Messenger voor klanten is dat ze niet altijd de telefoon hoeven te pakken of een e-mail hoeven te sturen om de makelaar iets te vragen, maar dat direct op Facebook kunnen doen. Maar dat is niet het enige wat Messenger te bieden heeft, de chatbot is namelijk een handige functie. Dat is een geautomatiseerde gesprekspartner die vooraf ingestelde berichten kan sturen op vragen die je vaak via Facebook krijgt of laten reageren op acties van Facebookbezoekers. Je kunt de chatbot bijvoorbeeld een welkomstberichtje laten sturen als een bezoeker de pagina ‘leuk vindt’ of automatisch antwoorden wat de openingstijden zijn als een Facebookgebruiker daar naar vraagt. Het voordeel van een chatbot inzetten is dat je laat zien dat je interactie waardeert, maar dat je er zelf geen extra tijd mee kwijt bent. En: je hoeft niet altijd online te zijn. Op het moment dat jij ‘s avonds om 20.30 uur een berichtje krijgt via Messenger laat je de chatbot een berichtje terugsturen waarin je de klant bedankt voor zijn bericht en laat je weten dat je er morgen op terugkomt. Daardoor krijgt de klant direct een reactie, weet hij waar die aan toe is en heeft de klant het gevoel dat die een bericht kan sturen wanneer het hem of haar uitkomt. Maar door de chatbot hoef jij niet altijd online te zijn op het moment dat de klant online is.

De derde reden waarom Facebook effectief kan zijn is het brede scala aan mogelijkheden op het gebied van adverteren. Facebook en veel andere social media hebben twee typen bereik: organisch bereik en betaald bereik. Organisch bereik is het aantal mensen dat je bereikt met een post zonder dat je betaalt. Als je betaalt om met een post meer mensen te bereiken dan je normaal doet (organisch), spreek je over betaald bereik. Betalen om meer mensen te bereiken wordt op Facebook ook wel ‘promoten’ genoemd. Je kunt op Facebook heel veel instellen als je een bericht promoot. Daardoor kun je heel specifiek het bericht aan jouw doelgroep laten zien zonder dat ze eerder met jou in contact zijn geweest. Het effectief inzetten van advertenties kan best lastig zijn. Je leest er uitgebreid over in dit artikel 

 

Wil je weten hoe je het beste Instagram en WhatsApp gebruikt? Dat lees je hier.

Topics:Social Media

Reacties

Whitepaper Social Media

Benieuwd hoe je social media goed inzet voor de makelaardij?
whitepaper aanvragen

MakelMail Blog

De laatste nieuwtjes, interessante artikelen en andere relevante content over de makelaardij, speciaal voor jou.

Ja, ik wil graag relevante content in mijn mailbox!