Plan een demo in

MakelMail en de AVG, zo regelen we dat in de praktijk

by Arnaud Geeve, on 24 mei 2018

De AVG, hoe zit het ook alweer?

Vanaf 25 mei 2018 is er binnen de gehele EU een nieuwe privacywetgeving van kracht die internationaal bekend staat als GDPR (General Data Protection Regulation). In Nederland beter bekend als de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Deze wet vervangt de huidige Wet bescherming persoonsgegevens (Wpb). Genoeg termen en afkortingen; MakelMail legt graag uit wat de AVG inhoudt voor jou als MakelMail gebruiker en benadrukt vooral dat er geen enkele reden is tot paniek.

De verwerkersovereenkomst

Wellicht heb je ‘m al voorbij zien komen in je MakelMail account; de verwerkersovereenkomst. In deze overeenkomst wordt beschreven hoe MakelMail omgaat met de gegevens die jij als Makelaar beschikbaar stelt aan MakelMail. Wij vragen je akkoord te gaan met deze overeenkomst.

Toestemming via opt-in

Dat je niet zondermeer iemand een nieuwsbrief mag versturen is oud nieuws. Wij schreven hier al eens een blog over. Wat verandert met ingang van de nieuwe privacywetgeving is dat je moet kunnen aantonen dat jouw klant toestemming heeft gegeven voor het ontvangen van jouw nieuwsbrief. Een goede manier om deze bewijslast eenvoudig vast te leggen is via de opt-in. De opt-in is een bewuste handeling die jouw klant moet verrichten om toestemming te geven. Bijvoorbeeld door het aanvinken van een invulvakje of het aanklikken van een button om akkoord te geven. Vermeld altijd duidelijk hoe vaak je een nieuwsbrief verstuurt en wat deze nieuwsbrief voor informatie bevat.

Toestemming of gerechtvaardigd belang?

Moet je dan aan iedere nieuwsbriefontvanger toestemming vragen via opt-in? De kans is groot dat je bij een deel van je huidige adresboek in MakelMail niet beschikt over dit opt-in bewijs. Heb je vóór 25 mei 2018 nieuwsbrieven verzonden en jouw contacten hebben deze nieuwsbrieven geopend, dan kan je er van op aan dat ze niet onaangenaam verrast zullen zijn wanneer ze na 25 mei een nieuwsbrief van jou zullen ontvangen. Je kan dan ‘gerechtvaardigd belang’ als grondslag gebruiken. Een nieuwsbrief sturen met een verzoek als ‘ik wil jouw toestemming hebben, anders mail ik je niet meer’ kan onaangenaam geforceerd overkomen. Stel dat jouw klant deze mail over het hoofd ziet en jij dit contact na 25 mei van jouw mailinglijst schrapt, terwijl jouw klant weldegelijk geïnteresseerd is in jouw makelaardij? Een gemiste kans!

MakelMail adviseert om met enige regelmaat kritisch door je MakelMail adresboek te gaan om te kijken welke contacten wellicht niet onder dit gerechtvaardigd belang vallen. Zijn er contacten die de nieuwsbrief nog nooit geopend hebben? Wellicht is het zinvol om deze uit je adresboek te verwijderen. Een opgeruimd adresboek zorgt voor een kwalitatief betere mailinglijst. Het resultaat? Hogere openratio’s en minder spamklachten. Kwaliteit is immers belangrijker dan kwantiteit.

Bewijslast

Heb je jouw bewijslast voor het verkrijgen van toestemming voor het versturen van jullie nieuwsbrief goed geregeld? Top! Dan kan je zonder problemen je nieuwsbrief blijven versturen. Heb jij deze bewijslast per 25 mei 2018 niet geregeld of weet jij het niet zeker? No worries! MakelMail wil je hier graag in faciliteren. Maak je gebruik van ons aanmeldformulier op jouw website of meldt een klant zich aan via jullie lees-meer website? Dan is de opt-in geregeld en wordt de aanmelding als bewijs geregistreerd in onze database.

Uitwisseling contacten CRM systeem

Maak jij gebruik van een koppeling tussen jouw CRM systeem en MakelMail? Dan worden nieuwe contacten automatisch uitgewisseld naar MakelMail. Verstuur je een nieuwsbrief naar een nieuw contact en is hiervoor nog géén bewijslast geregistreerd? Dan wordt de eerste nieuwsbrief verstuurd met een speciaal aanmeldformulier. Meldt het betreffende contact zich niet aan via deze aanmeldbutton, dan wordt het contact verwijderd uit het MakelMail adresboek. Maak jij geen gebruik van een CRM koppeling, maar importeer jij je contacten handmatig in MakelMail? Ook dan kan je gebruik maken van bovengenoemde aanmeldfunctionaliteit!

Don’t worry, mail happy

Al met al heeft de AVG het nodige stof doen opwaaien en heeft het de gemoederen in online marketingland behoorlijk beziggehouden in de afgelopen maanden. MakelMail ziet dit vooral als een kans om je te focussen op die personen die werkelijk interesse hebben in jouw dienstverlening als makelaar. Wanneer je gaat voor kwaliteit en niet voor kwantiteit en je zorgt dat je relevant blijft voor jouw doelgroep, dan wek je vertrouwen. Je laat zien dat je respect toont voor de privacy van jouw contacten.

Met deze blog hopen wij de implementatie van de AVG voor jouw makelaardij een stukje eenvoudiger te maken. Deze blog voorziet jou niet van juridisch advies. Hiervoor verwijzen wij je graag naar je eigen juridisch adviseur.

 

Topics:Uncategorized

Reacties

MakelMail Blog

De laatste nieuwtjes, interessante artikelen en andere relevante content over de makelaardij, speciaal voor jou.

Ja, ik wil graag relevante content in mijn mailbox!