Plan een demo in

Hoe waarborg je de continuïteit van social media?

by Lennard Veldwijk, on 26 januari 2019

Het blijven bijhouden van je online kanalen kan soms lastig zijn. Hoe zorg je elke keer voor nieuwe berichten? Hoe zorg je dat er niet té veel tijd in gaat zitten? Hoe blijf je relevant voor de kopers en verkopers? Na het lezen van deze blog weet jij hier een antwoord op.

Als makelaar heb je enorm veel kennis om te delen op social media. Naast kennis heb je misschien nog wel meer huizen die te koop staan om te promoten. Het is belangrijk om een goede mix te vinden tussen het aanbieden van woningen, persoonlijke berichten en wooncontent zoals gewijzigde hypotheekregels of tips om je tuin winterklaar te maken. Ook moet je onthouden dat je je klanten niet spamt met berichten of weken niets van je laat horen. Er zijn een aantal manieren om hier een balans in te vinden.

Inplannen in je agenda

Het klinkt misschien logisch, maar elke week uurtje of twee in je agenda inplannen voor social media werkt. Het zorgt ervoor dat je een vast moment hebt om even rustig na te denken over de berichten die je gaat plaatsen die week of om te kijken hoe je vorige berichten het hebben gedaan. Door jezelf te dwingen om elke week een moment te plannen voor social media, krijgen je kanalen ook elke week input. Zo zorg je in no-time voor een gevuld profiel.

Bedenk thema’s

Veel bedrijven maken er gebruik van; terugkomende thema’s voor hun social mediaberichten. Voorbeelden hiervan zijn #ThrowbackThursday, wist-je-dat... of een kijkje achter de schermen. Door het maken van rubrieken is het makkelijker om berichten te bedenken, omdat je niet elke keer het wiel weer hoeft uit te vinden. Een regelmatig terugkomend format zorgt er ook voor dat je klanten uit gaan kijken naar het volgende bericht in de reeks.

Floriande Makelaars maakt al gebruik van bepaalde rubrieken. Zo plaatsen zij vaak op vrijdag een ‘weekend knaller’. Vaak zijn dit sneakpreviews van woningen die pas maandag op de website komen te staan, waardoor je als volger het gevoel krijgt dat je iets speciaals te zien krijgt.

Denk als je klant

Als je als makelaar een aantal volgers hebt verzameld op social media, wil je die natuurlijk ook graag behouden. Dit doe je door relevant te blijven voor je doelgroep. Je kunt heel veel info online delen, maar je klanten zullen je ontvolgen als zij deze info niet interessant vinden. Relevant blijven voor je klant gaat het beste als je content schrijft vanuit de gedachte van je klant. Ga bij jezelf na wat jij zou willen zien als je een woning gaat kopen of verkopen. Grote kans dat dat ook de content is die je klanten willen zien.

Denk hierbij niet alleen aan de verhuizers, maar ook aan de mensen die nu op hun plek zitten. Als je alleen berichten plaatst die relevant zijn voor mensen die nu een woning kopen of verkopen, zullen de mensen die de komende tijd niet willen verhuizen je niet meer interessant gaan vinden. Zorg ervoor dat je ook berichten maakt voor deze mensen, zodat ze je blijven volgen en over een aantal jaren nog steeds aan jouw makelaarskantoor denken als ze willen verhuizen.

Bekijk je statistieken en ontdek wat werkt

Het bekijken van je succes werkt motiverend, ook online. Als mensen zien dat er moeite gestoken wordt in jouw social media, zijn ze eerder geneigd je te gaan volgen. Door het bekijken en bijhouden van je online statistieken, zal je zien dat na een poosje je werk effect heeft gehad. En dat geeft natuurlijk een goed gevoel. Nieuwe energie die je kunt gebruiken in het bedenken van nieuwe berichten. Wil je weten of je inzet op social media rendabel is? Lees dan Help (online) twijfelaars voor jou kiezen

Tools

Twitter, Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest en ga zo maar door. Soms kan het aantal social mediaplatformen een beetje veel worden om allemaal bij te houden. Je kunt ervoor kiezen om een kleinere selectie van social media kanalen bij te gaan houden, maar gelukkig bestaan er ook een aantal mooie tools voor het bijhouden van meerdere kanalen. De tools helpen je met het managen van je online kanalen, ook wel ‘social media management’ genoemd. Door deze tools kun je bijvoorbeeld met één klik op de knop een bericht op meerdere kanalen plaatsen. Ook kun je vaak zien wat andere mensen over jouw makelaarskantoor zeggen online. Je Twitter direct messages, Facebook vermeldingen en pins op Pinterest. Door een social mediatool heb je alle informatie op één centrale plek en vaak zijn de tools ook nog gratis! Voorbeelden hiervan zijn HootSuite, Buffer, SocialMotus en de nieuwe tool van MakelMail speciaal voor makelaars.

Topics:Social Media

Reacties

MakelMail Blog

De laatste nieuwtjes, interessante artikelen en andere relevante content over de makelaardij, speciaal voor jou.

Ja, ik wil graag relevante content in mijn mailbox!