Plan een demo in

Hoe bind je als makelaar klanten aan je met sterke content?

by Lennard Veldwijk, on 17 juni 2019

In deze huidige maatschappij, waarin wij steeds meer online te vinden zijn, is sterke content voor makelaars een extra de sleutel tot succes. Met goede content ben jij online goed vindbaar voor jouw doelgroep. Jij zet jezelf neer als autoriteit binnen jouw vakgebied. Dat maakt je gewild en betrouwbaar en dus aantrekkelijk om zaken mee te doen.

De vakkennis is vaak het probleem niet. Hoe breng je de kennis echter over zodat deze gelezen en begrepen wordt. Hoe spreek je jouw doelgroep aan met relevante content en bind je jouw doelgroep aan jouw kantoor? Dat is een ander verhaal. Met de volgende tips wordt het schrijven van goede content die ook nog eens goed gevonden wordt een fluitje van een cent.

Content planning

5 W’s op een A4

Het schrijven van inhoudelijk goede content is minder moeilijk dan het lijkt, zelfs als je geen begenadigd schrijver bent. Als je maar een plan hebt. En dat plan stel je op aan de hand van 5 W’s. De W’s staan voor: waarom, wie, wat, wanneer en waar. Voordat je begint met lukraak schrijven, geef je eerst antwoord op deze 5 W’s. Pak een A4, of open een nieuw document op je computer - we leven immers in het digitale tijdperk-, en begin met het beantwoorden van de eerste W.

WAAROM ga je schrijven?

Dat is de eerste vraag die je jezelf überhaupt moet stellen. Waarom doe ik dit eigenlijk? Waarom wil ik schrijven? Waarom wil ik mijn kennis delen?

Dat kan heel simpel zijn: omdat je het leuk vindt bijvoorbeeld. Dat scheelt al een heleboel. Maar wat nu als je schrijven helemaal niet zo leuk vindt, waarom ga je er dan toch aan beginnen? In beide gevallen is het belangrijk dieper in te zoomen op de waarom-vraag.

Het kan zijn dat je ergens hebt gelezen dat het belangrijk is. Of zie je het je collega-makelaars doen en wil je niet achterblijven. Of heb je gewoon heel veel kennis en vind je het belangrijk deze te delen.

Koppel jouw waarom vervolgens aan de doelen en strategie van jouw organisatie. Wat wil je bereiken met jouw content? Als het goed is merk je al snel dat je content heel goed kunt gebruiken om de organisatiedoelstellingen te ondersteunen. Meer klanten bereiken bijvoorbeeld.

Ook je naamsbekendheid vergroten kan een doel zijn. Wat dacht je van een betere online vindbaarheid. Al deze organisatiedoelen ondersteun jij door middel van het schrijven van goede content. Voordat je begint met het schrijven van je eerste artikel, zorg dat je weet waarom je het doet.

  • Koppel het "waarom je het leuk vindt om te schrijven" aan de doelen
  • Help je naamsbekendheid vergroten

Waarom schrijven

Voor WIE ga je schrijven?

Je weet nu waaróm je gaat schrijven. Je hebt je doelen bepaald. Nu ga je bedenken voor wíe je gaat schrijven. Ik neem aan dat je wilt dat je content ook gelezen wordt, anders hoef je het niet te verspreiden. Maar voor wie schrijf je eigenlijk? Wat is jouw doelgroep? Dat is de volgende vraag die je gaat beantwoorden.

Om hier antwoord op te kunnen geven, ga je bedenken wie jouw ideale klanten zijn. Dit worden ook wel buyers personas genoemd. Een buyer persona is jouw voorstelling, jouw omschrijving van jouw ideale klant.

Om een buyer persona te creëren kruip je als het ware in de huid van jouw ideale klant en zet je uiteen hoe deze eruit ziet, wat zijn doelen zijn en wat zijn gedrag is. Omschrijf dit zo gedetailleerd mogelijk.

Je begint bij het vormgeven van de persoon (zijn naam, gemiddelde leeftijd, woonplaats, opleiding, gezinssituatie, et cetera).

Vervolgens omschrijf je zijn doelen, verlangens en behoeften met daartegenover zijn angsten, frustraties en belemmeringen.

Als laatste som je op waar hij zijn informatie vandaan haalt. Wat zijn zijn beïnvloedingsfactoren en welke (online) marketing- en communicatiemiddelen gebruikt jouw ideale klant.

Zodra je hier antwoord op weet te geven heb jij je ideale klant in beeld en weet jij precies voor wie je gaat schrijven.

Blijf daarbij wel altijd dicht bij jezelf. Hippe teksten bij een conservatief bedrijf werken averechts. De klant moet jouw herkennen aan de hand van de content die je verspreidt. Sta daarom ook stil bij de vraag: wie ben jij als makelaar?

  • Wat is jouw doelgroep?
  • Wat vind je doelgroep interessant of leuk om over te lezen
  • Waar haalt je doelgroep informatie vandaan? Een grote inspiratiebron!

wie is doelgroep

WAT wil je eigenlijk bereiken met je content?

Top, nu weet je waaróm en voor wíe je gaat schrijven. Nu komt een lastige vraag. Wat wil je bereiken met je content? Wereldvrede is mooi, maar niet haalbaar.

Duizend nieuwe klanten op jaarbasis dan? Ook een mooie gedachte, maar nog steeds niet heel realistisch. Denk serieus na over de doelen die jij wilt bereiken met je content en maak deze SMART.

Dit houdt in dat je doelen Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden zijn.

Wil je bijvoorbeeld meer inschrijvingen voor je nieuwsbrief, dan kun je als doel opstellen: ‘Over 6 maanden, na publicatie van mijn eerste artikel, wil ik mijn bestand van nieuwsbrieflezers uitgebreid hebben met 10 procent’.

Je kunt ook als doel hebben het aantal starters in je klantenbestand te vergroten. Stel dan als doel: ‘Op 1 januari 2019, na minimaal iedere maand content verspreid te hebben, wil ik mijn klantenbestand hebben uitgebreid met 15 procent meer startende woningzoekers’.

Wanneer jouw doelen zo concreet mogelijk zijn geformuleerd, richt je daar je call to actions op in. Een button op ieder artikel met een inschrijfmogelijkheid voor je nieuwsbrief bijvoorbeeld of een downloadlink naar een brochure voor starterswoningen. Neem altijd de tijd om je inspanningen te meten. Op die manier bepaal je of je je doel hebt gehaald, of deze wat moet bijstellen.

  • Maak duidelijke doelen voor je nieuwsbrief. Meer volgers, meer downloads etc..
  • Zorg dat je doelen SMART zijn. Specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden

wat is je doel

WANNEER verspreid je de content?

Je bent nu bijna zover om content te gaan creëren. Denk eerst nog even na over de wanneer-vraag. Wanneer ga ik mijn content plaatsen? Is eens per maand voldoende? Moet er regelmaat in zitten of juist niet? Er zijn geen officiële richtlijnen voor de regelmaat waarmee content geplaatst moet worden.

Voor jezelf is het daarom fijn een contentplanning te maken waarin je uiteen zet wanneer je welke content via welk medium verspreid. Berichten via social media zijn ideaal voor de dagelijkse basis. Blogs en korte verhalen verspreid je in de regel wekelijks. Nieuwsbrieven, onderzoeksartikelen, webinars, korte video’s en andere inhoudelijk sterke content zijn goed voor maandelijkse publicaties.

Streef als laatste naar één whitepaper of e-book per jaar. Vul je contentplanning aan met onderwerpen per week, maand, kwartaal en per jaar en probeer de onderwerpen op elkaar te laten aansluiten. Een contentplanning zorgt voor continuïteit en diversiteit in je onderwerpen, omdat je overzicht hebt in wat je wanneer plaatst. Monitor ook nu de resultaten. Dan krijg je nog meer inzicht in de wanneer-vraag. Denk aan specifieke dagen of momenten van de dag.

  • Hoe vaak wil je content plaatsen?  Dagelijks, wekelijks, maandelijks?
  • Ga je elk jaar een nieuw e-book of whitepaper uitgeven?

wanneer content plaatsen

WAAR plaats je de content?

Tijd om je content te delen. Volgens je contentplanning heb je een duidelijk overzicht van de onderwerpen die je wilt delen. Je buyer persona heeft je doen inzien waar jouw doelgroep zijn informatie vandaan haalt. Door deze twee te combineren is het heel eenvoudig antwoord te geven op de vraag waar jouw content geplaatst gaat worden.

Is dat online, zorg dan dat jouw lezer de mogelijkheid heeft de content weer te delen door een share button toe te voegen aan de content. Vraag online ook om een reactie op de content om de interactie met de lezer uit te lokken. Op die manier kun je in gesprek gaan en jouw expertise laten gelden. Dan is de cirkel rond en laat jij zien een autoriteit te zijn op jouw vakgebied.

Onthoud dat goede content vanzelf gevonden wordt. Is dit in jouw geval niet aan de orde, kijk dan kritisch naar de inhoud van jouw content en loop de 5 W’s nog eens door. Weet je zeker dat je op het goede spoor zit?

  • Zorg ervoor dat je op de juiste kanalen je content plaatst. Waar zit je doelgroep?
  • Interactie is belangrijk, mensen moeten op je content kunnen reageren!
  • Maak je content makkelijk vindbaar met zoekwoorden.
  • Gebruik hashtags om makkelijker gevonden te worden.

Waar

Topics:Makelaarswebsite

Reacties

Whitepaper Social Media

Benieuwd hoe je social media goed inzet voor de makelaardij?
whitepaper aanvragen

MakelMail Blog

De laatste nieuwtjes, interessante artikelen en andere relevante content over de makelaardij, speciaal voor jou.

Ja, ik wil graag relevante content in mijn mailbox!