Plan een demo in

Efficiënt je marketingprocessen opzetten als makelaar

by Lennard Veldwijk, on 01 juli 2019

Heb jij als makelaar een goed idee over hoe je digitale marketing kunt gebruiken? Dat komt omdat het makelaarsberoep een 'mensenvak' is en omdat deze bedrijven vaak regionaal georiënteerd zijn.

De crisis maakte het makelaarsbedrijven niet makkelijk en er waren geen middelen om te investeren. Toch hoeft het optimaliseren van marketingprocessen niet tijdrovend te zijn. In dit artikel leggen we uit hoe je marketingprocessen efficiënt kan optimaliseren in de makelaardij.

Nu de markt weer aantrekt, krijgen makelaars meer ruimte om zich te richten op het optimaliseren van marketingprocessen. Dat is belangrijk want recente onderzoeken laten zien dat klanten zich voor meer dan 60 procent online oriënteren op het aankoopproces.

Makelaars die online niet zichtbaar zijn, pas laat in het proces in contact komen met potentiële klanten. Wanneer je een makelaar bent met een zwakke digitale marketing performance, sta je eigenlijk al tien punten achter op de concurrent.


Marketing makelaardij

Het eerste wat de potentiële klant tenslotte doet, is kijken op de website en social media van makelaarsbedrijven. Als makelaar kan je de ogen niet sluiten voor de recente ontwikkelen. Denk maar eens aan de giganten Uber en Airbnb die hele sectoren op de kop zetten.

Ook in de makelaardij kan dit gebeuren en deze ontwikkelingen, zijn zeker voor de jonge generatie, aantrekkelijk. Het wordt dus steeds belangrijker om marketing in de makelaardij in te zetten.

Online zichtbaarheid

Maar hoe kan je als makelaarsbedrijf mee in deze nieuwe ontwikkelingen en trek je de klant digitaal naar je toe? Het begint allemaal bij een goede online organisatie. Zorg dat je digitaal aanwezig bent en optimaliseer website voor de zoekmachines.

SEO-optimalisatie is het kernwoord als het aankomt op efficiënt gebruik van marketingprocessen. Breng content die interessant is voor de klant en zorg dat jouw website ook mobiel goed te bezoeken is. Denk ook aan social media kanalen en de recensies die potentiële klanten hier kunnen vinden.

  • Weet welke zoekwoorden je doelgroep gebruikt.
  • Social Media kanalen zijn erg belangrijk. Je kan daar hier meer over lezen

Social Media review

Monitoren online activiteit

Een andere belangrijke stap is het monitoren van de online activiteit van jouw makelaarsbedrijf. Door deze stap komen we bij een aantal tools die het marketingproces makkelijker kunnen maken. Er zijn tal van tools zoals Google Analytics waarmee je het gebruik van jouw website kan monitoren.

Kijk bijvoorbeeld naar:

  • Het aantal bezoekers
  • Welke interesses hebben je klanten?
  • Welke content is interessant voor je doelgroep?
  • Houd een oog op de recensies
  • Ga in gesprek met de klant als je een comment krijgt op social media. Ook negatieve!

Marketing automation makelaar

Een echte marketing automation makelaar word je met de handige scheduling tools die tegenwoordig op de markt zijn. Met deze handige tools kan je social media veel beter inpassen in je marketingstrategie. Met een tool zoals Hootsuite kan je social media berichten inplannen. Daardoor kan je berichten ook op de momenten inplannen dat je het meeste bereik verwacht.

Bij veel social mediakanalen kan je ook bekijken wanneer jouw berichten het meeste bereik hebben. Creëer niet alleen zakelijke berichten, maar denk ook aan berichten die voor jouw klant inspirerend of juist grappig kunnen zijn. Op deze manier zal de klant je associëren met deze berichtgeving en zal je positiever in het geheugen van de klant blijven hangen.

Makelaar nieuwsbrief

Makelaar nieuwsbrief? Het lijkt misschien niet voor de handliggend, maar een andere steeds meer gebruikte marketingtruc is het verspreiden van een nieuwsbrief. Houd de klant op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en creëer content die voor hem of haar interessant kan zijn. Je kan de nieuwsbrieven verder personaliseren door verschillende templates te gebruiken die gebaseerd zijn op de interesses van de klant.

MakelMail Mobiel

Automatiseren e-mailmarketing

Wanneer de klant zich inschrijft voor de nieuwsbrief, kan deze bijvoorbeeld selecteren waar hij of zij meer over wil weten. Lijkt een nieuwsbrief te tijdrovend? MakelMail maakt al artikelen elke maand, waardoor je zelf alleen nog maar de woningen hoeft toe te voegen.

Marketing automation tools

Bovenstaande tools zijn niet alleen handig voor grote makelaarsbedrijven, maar ook voor het midden- en kleinbedrijf. Het lijkt misschien tijdrovend om een goede marketingstrategie op te zetten, maar met mkb marketing automation tools die vandaag de dag beschikbaar zijn, wordt dit steeds gemakkelijker.

Topics:MakelaarswebsiteSocial Media

Reacties

Whitepaper Social Media

Benieuwd hoe je social media goed inzet voor de makelaardij?
whitepaper aanvragen

MakelMail Blog

De laatste nieuwtjes, interessante artikelen en andere relevante content over de makelaardij, speciaal voor jou.

Ja, ik wil graag relevante content in mijn mailbox!