Plan een demo in

Adverteren op social media voor makelaars

by Lennard Veldwijk, on 26 januari 2019

Tot nu toe is het in deze blogserie veel gegaan over het ‘gratis’ inzetten van social media voor je makelaarskantoor. Als je al actief bent op de verschillende platformen is het je vast niet ontgaan dat je ook kunt adverteren. Dit is een mooie mogelijkheid om mensen te bereiken die je niet ‘zomaar’ bereikt omdat ze je niet volgen. De mogelijkheden zijn talrijk en om er optimaal van te profiteren is het belangrijk om met een aantal zaken rekening te houden. Na het lezen van dit artikel ben je volledig op de hoogte.

Goed om te weten is dat in dit artikel alleen ingegaan wordt op de advertentiemogelijkheden van de platformen die in blog aan bod kwamen: Facebook en Instagram. WhatsApp is in deze blog ook uitgebreid belicht, maar dat platform heeft nog geen advertentiemogelijkheid.

Organisch bereik

Organisch bereik is het bereik dat je hebt met een bericht zonder te betalen. Mensen die de pagina van jouw makelaarskantoor volgen op bijvoorbeeld Facebook krijgen berichten automatisch in hun tijdlijn. Op het moment dat een klant berichten deelt, krijgen zijn of haar vrienden jouw bericht ook in hun tijdlijn. Maar vrienden van klanten kunnen het bericht ook in hun tijdlijn te zien krijgen als een klant het bericht dat jij op je tijdlijn hebt gezet leuk vindt. Mede daarom is het belangrijk dat je niet alleen ‘zakelijke’ berichten maakt, maar bij het vullen van je tijdlijn kijkt naar wat jouw klanten leuk vinden om te lezen en dus liken en delen.

Waarom betalen als het gratis kan?

Facebook en Instagram bieden je ook de mogelijkheid om een geplaatst bericht te ‘promoten’ of te ‘boosten’. Dat is het moment waarop je kunt betalen aan Facebook of Instagram en dan spreek je dus van betaald bereik. Het voordeel van adverteren is dat je mensen bereikt die je niet op de natuurlijk manier bereikt (organisch).

Het is als makelaar belangrijk om regelmatig ‘nieuwe klanten’ te werven omdat je daarmee ook potentiële verhuizers aan je bindt. Het grootste deel van de likes die je nu op Facebook en Instagram hebt, zijn waarschijnlijk mensen die jij geholpen hebt bij het zoeken of verkopen van een huis of mensen die binnenkort met jouw hulp een huis kopen of verkopen. Op een gegeven moment zitten die mensen allemaal op hun plek en valt er als makelaar op korte termijn niets meer aan te verdienen. Natuurlijk is het belangrijk dat je een band houdt met de mensen die in het verleden klant zijn geweest. Als ze dan nog een keer een huis kopen of verkopen kiezen ze sneller voor jou als makelaar. Maar om social media in te kunnen zetten als kanaal om geld mee te verdienen, is het belangrijk om nieuwe potentiële verhuizers in je social medianetwerk te verwelkomen. Daar leent adverteren zich uitstekend voor.

Adverteren op Facebook

De makkelijkst manier om te starten met adverteren op Facebook is een bericht op je tijdlijn promoten. Een goede basis is cruciaal voor een goede advertentie: zorg dat er geen spel- of typefouten in het bericht staan en controleer of de link naar de landingspagina werkt (waarover meer bij ‘maak doorklikkers enthousiast!’, de laatste alinea van dit artikel). Een pakkend beeld of een pakkende video en een aansprekende tekst mogen niet ontbreken. Advertenties komen net als ‘gewone’ berichten in de tijdlijn van je doelgroep. Het is dus belangrijk dat jouw advertentie opvalt tussen de stroom berichten. De advertentie moet ‘stand out of the crowd’ zijn, mensen moeten stoppen met scrollen.

Als je een bericht hebt gepubliceerd en dat opzoekt op je eigen tijdlijn, vind je de knop ‘bericht promoten’:

 

 

null

 

 

Als je daarop klikt verschijnt er een venster waarin je de instellingen kunt bepalen. Het belangrijkste en vaak ook het moeilijkste, zeker als je het voor de eerste keer doet, is je doelgroep bepalen. Facebook biedt veel mogelijkheden om jouw advertentie te laten zien aan mensen die in jouw doelgroep vallen. Voordat je aan de slag gaat is het goed om eerst zelf een duidelijk beeld te vormen van mensen die je met je advertentie wilt bereiken. Stel jezelf vragen: hoe oud is mijn doelgroep, wie geeft de doorslag in de keuze voor een makelaar (man of vrouw), van welke Facebookpagina’s is mijn doelgroep fan (grote kans dat mensen die op zoek zijn naar een huis de pagina van Funda leuk vinden).

 

Als jij je als aankoopmakelaar of verkoopmakelaar focust op het wat duurdere segment huizen, zijn jouw klanten vaker hoogopgeleid. Het kan dan een goed idee zijn om de advertentie alleen te laten zien aan mensen die een specifiek opleidingsniveau hebben genoten. Bij het bepalen van je advertentiedoelgroep kun je ook nog kijken naar de onderverdeling van de huizenmarkt in blog 2 van deze blogserie: ‘starter’, ‘doorstromer’, ‘uitstromer’. Als je je richt op starters ligt de leeftijd van jouw doelgroep lager dan als je verkoopmakelaar bent en je je richt op uitstromers.

Doelgroepinstellingen

Als je voor jezelf een goed beeld hebt van wie je wilt bereiken met je advertentie kun je kijken naar de mogelijkheden die Facebook biedt om de doelgroep te selecteren. Hieronder een korte omschrijving per instelling:

Aangepaste doelgroep

Afhankelijk van hoelang je al actief bent in de makelaardij heb je een klantenkring opgebouwd. Met ‘aangepaste doelgroepen’ kun je de gegevens van je huidige klantenkring uploaden naar Facebook. Vervolgens gaat Facebook op basis van die gegevens op zoek naar ‘nieuwe mensen’. Goed om je te realiseren is dat Facebook alleen Facebookgebruikers vindt.

Als je op zoek bent naar meer klanten die lijken op je huidige klanten, is deze mogelijkheid zeker het overwegen waard. Als je naar een nieuwe doelgroep zoekt die je nog niet of weinig in jouw klantenbestand terugvindt, is ‘aangepaste doelgroepen’ geen goede keuze.

Lookalike audiences

Dit is een strategie waarbij Facebook op zoek gaat naar ‘nieuw publiek op basis van publiek dat je al hebt. De mensen die jou nu al volgen hebben bepaalde kenmerken. Met die kenmerken gaat Facebook op zoek naar nieuwe mensen die aansluiten bij jouw doelgroep en toont aan hen de advertentie

Zoeken naar ‘vergelijkbare mensen’ kan op basis van: verkeer naar je makelaarswebsite, app-activiteiten of gedrag op Facebook.

Als je ervoor kiest om de doelgroep te zoeken op basis van verkeer naar je website, krijgen Facebookgebruikers die je website hebben bezocht, of dat juist niet gedaan hebben de advertentie te zien. Websitebezoekers of niet-website moeten wel Facebook gebruiken om jouw Facebookadvertentie te zien. Deze optie kent allerlei extra opties om de doelgroep websitebezoekers verder te kunnen specificeren. Voorwaarde om je advertentiedoelgroep te kunnen selecteren op basis van websitebezoek is wel dat je de Facebookpixel op je website plaatst. Dat is een stukje code waarmee Facebook kan zien wie er je website bezoekt. Facebook moet immers wel weten wie de advertentie te zien moet krijgen en wie niet.

Appactiviteit: deze optie is alleen interessant als je een eigen app hebt. Je kunt met deze optie namelijk mensen een advertentie laten zien op basis van een actie in je makelaarsapp. Ook daarvoor geldt dat je dan wel de Facebookpixel in de app moet hebben gebouwd. Anders weet Facebook niet of iemand de advertentie moet zien of niet. De advertentiedoelgroep selecteren aan de hand van je eigen app werkt alleen als je bestaande klanten of klanten die al interesse in jouw makelaarskantoor hebben getoond wilt bereiken. Mensen moeten namelijk de app gebruiken om tot de doelgroep te behoren.

Je kunt je advertentiedoelgroep ook selecteren aan de hand van gedrag op Facebook (engagement op Facebook). Laat je advertentie bijvoorbeeld zien als mensen de Facebookpagina van Funda leuk vinden, als ze langer dan een half jaar een relatie hebben (en misschien plannen hebben om samen te wonen) of als ze VT Wonen interessant vinden.

Je ziet dat lookalike audiences mooie mogelijkheden biedt om mensen vergelijkbaar met jouw bestaande doelgroep te bereiken. Mooi als je jouw klantenkring wilt uitbreiden met meer dezelfde soort klanten. Als je een nieuwe doelgroep wilt aanboren is lookalike audiences geen handige tactiek. Mensen in een andere doelgroep voldoen meestal niet aan kenmerken van je huidige klantenkring.

Kerndoelgroepen

Als je ervoor kiest om je advertentiedoelgroep samen te stellen met behulp van kerndoelgroepen kun je heel veel zelf bepalen: leeftijd geslacht en locatie. Vooral selecteren op locatie is voor jou als makelaar een interessante optie. Veel makelaars zijn op een plek gevestigd en specialiseren zich in een gebied rondom die plek. Met locatieselectie kun je een locatie aangeven en een straal van een aantal kilometers rondom die locatie. Een mooie mogelijkheid te laten zien dat je specialist bent in dat gebied of dat ene huis meer aandacht te geven op social media.

Als je op zoek bent naar een nieuwe doelgroep die nog niet in je klantenkring vertegenwoordigd is, is dit een goede keuze.

Als je een methode kiest om de doelgroep te selecteren kun je vaak extra instellingen kiezen om de advertentie nog doelgroepspecifieker te maken. Denk aan: leeftijdscategorie en woonplaats.

 

 

Het doel van een advertentie plaatsen is dat zoveel mogelijk mensen uit de doelgroep de advertentie zien en het liefst ook de actie ondernemen die jij wilt (conversie). Wat die actie is kan per advertentie verschillen: jouw Facebookpagina liken, een bezoek brengen aan de makelaarswebsite of contact opnemen via Facebook. Hoeveel mensen uiteindelijk jouw advertentie zien is afhankelijk van een aantal factoren. De belangrijkste zijn: de looptijd van de advertentie en het budget. Bij het maken van de advertentie laat Facebook (als de doelgroep groot genoeg is) een schatting zien van hoeveel mensen de advertentie gaan zien.

Tot nu toe ligt de focus in deze blog op adverteren met berichten op je eigen tijdlijn, maar Facebook heeft meer keus. Om alle soorten advertenties te kunnen behandelen is een blog niet voldoende. De basis zoals die in deze blog wordt beschreven geldt voor alle advertentiesoorten van Facebook. Een advertentiesoort die nog wel even apart aandacht verdient omdat die extra interessant is voor makelaars, is de carrousel advertenties.

Met een carrousel advertentie is het mogelijk om verschillende foto’s of video’s in een advertentie laten zien. Dat is interessant als je bijvoorbeeld wilt adverteren met een aantal huizen in een bepaalde wijk. Je kunt een doelgroep selecteren binnen een aantal kilometers rondom die wijk, gefilterd op een bepaalde opleiding kun je de advertentie specifiek richten op potentiële kopers voor dat soort huizen. In de carrouseladvertentie moet je minimaal twee foto’s of video’s zetten en je kunt er maximaal tien in kwijt. Belangrijk is dat je er met de titel en de omschrijving voor zorgt dat mensen verleid worden om op de link met meer informatie te klikken. Want uiteindelijk draait het allemaal om de stap na het zien van de advertentie: conversie.

Adverteren op Instagram

Naast Facebook biedt ook Instagram de mogelijkheid om te adverteren. Instagram is eigendom van Facebook en maakt daarom gebruik van hetzelfde advertentieplatform. Om te kunnen adverteren op Instagram heb je een advertentieaccount van Facebook en een Facebookpagina nodig. Veel van wat eerder in deze blog is gezegd over adverteren op Facebook geldt ook voor Instagram. Net zoals op Facebook kun je op Instagram heel specifiek richten op een bepaalde doelgroep, hangen de kosten af van je budget, doelgroep en de concurrentie en worden advertenties weergegeven in de tijdlijn van gebruikers. Jouw makelaarsadvertentie moet dus opvallen om ervoor te zorgen dat je het doel bereikt wat je wil bereiken. Wil je inspiratie opdoen? In blog 3 van deze blogserie ‘welke content werkt op social media voor makelaars’ [link naar andere blog], doe je misschien ideeën op voor een originele advertentie.

Je hebt de keuze uit drie soorten advertenties als je op Instagram adverteert: foto (vierkant of liggend), video (vierkant of liggend en de video mag maximaal 60 seconden zijn) en carrousel (meerdere foto’s, alleen vierkante foto’s zijn toegestaan). Net als Facebook heeft Instagram ook carrouseladvertenties. Als makelaar kan het interessant zijn om daar eens mee te experimenteren. Je kunt het bijvoorbeeld eens uitproberen met een aantal huizen dat je te koop hebt staan in een bepaalde buurt. Het is dan wel belangrijk dat je heel lokaal target. Onder de foto’s in een carrouseladvertentie is er ruimte voor een paar regels tekst. Uiteraard moet die tekst pakkend zijn en aanzetten tot actie.

AdvertentiedoelstellingenJe kunt kiezen uit drie doelstellingen voor je Instagramadvertentie: bekendheid, overweging en conversie (overgaan tot een bepaalde actie). Per doel kun je kiezen uit een aantal advertentiesoorten en advertentieknoppen (knoppen waar mensen op moeten klikken om de actie uit te voeren die je wil). Een doelstelling voor het voorbeeld van de carrouseladvertentie met huizen in een bepaald gebied zou ‘conversies’ kunnen zijn. Je wil uiteindelijk dat mensen door het zien van de Instagramadvertentie doorklikken naar de pagina op jouw website waar ze meer informatie over die huizen kunnen vinden en een eventueel een afspraak kunnen maken voor een bezichtiging. Het grootste deel van de Instagramgebruikers zijn jongeren, dus als je adverteren op Instagram een keer wilt testen, kan het een idee zijn om dat met een aantal starterswoningen te doen.

Je kunt ook adverteren binnen Instagram Stories. Een mooie mogelijkheid om een jongere doelgroep te bereiken, maar Instagram Stories inzetten als advertentiekanaal is vooral interessant als je al wat meer ervaring hebt op Instagram. (In blog: "Meest effectieve social media voor makelaars" van deze blogserie wordt er uitgebreider ingegaan op Instagram Stories.)

 

Dure valkuilen

Het is verleidelijk om met je eerste advertentie hoog in te zetten qua budget, want dan bereik je veel mensen. Maar het advies is om dat niet te doen. Een eerste advertentie is ook zoeken: wat werkt wel en wat werkt niet. Begin klein met een budget van € 10 en een looptijd van vijf dagen. Kijk iedere dag hoeveel mensen de advertentie gezien hebben en hoeveel mensen erop hebben geklikt. Adverteer je met een video? Dan is het ook interessant om te kijken hoelang de video gemiddeld bekeken is. Als de advertentie goed converteert, kun je het budget misschien verhogen, de doelgroep uitbreiden. Gaat het minder goed? Kijk dan nog eens kritisch of de advertentie aansluit op de doelgroep die je wilt bereiken, of de advertentie de mensen bereikt die je wilt bereiken en of je budget goed is. Want hoe jouw advertentie presteert hangt ook af van je concurrenten. Als je concurrenten met dezelfde criteria adverteren maar meer betalen, winnen zij de veiling en wordt niet jouw maar hun advertentie getoond. Maar als jouw advertentie het heel goed doet moet er ook een alarmbel gaan rinkelen. Dat kan namelijk betekenen dat je veel meer betaald dan je concurrenten.

Het is goed om je te realiseren dat het bij adverteren uiteindelijk om de actie gaat die jij wilt dat mensen doen (conversie). Misschien lukt dat nog niet direct met je eerste advertentie, maar bij je derde of vierde advertentie moet je daar wel naar streven. Als het dan nog niet echt resultaat oplevert, is het tijd om je aanpak nog eens onder de loep te nemen. In blog 7 van deze serie lees je over hoe je de resultaten van jouw advertenties en andere social media-activiteiten kunt monitoren.

 Bronnen:

https://www.likeconomics.nl/adverteren-op-facebook/targetingopties/

 https://www.facebook.com/business/products/ads/ad-targeting

Topics:Social Media

Reacties

MakelMail Blog

De laatste nieuwtjes, interessante artikelen en andere relevante content over de makelaardij, speciaal voor jou.

Ja, ik wil graag relevante content in mijn mailbox!