Plan een demo in

8 redenen om als makelaar social media in te zetten

by Lennard Veldwijk, on 26 januari 2019

Een volgehangen etalage midden in de stad, posters bij bushaltes en reclames in huis-aan-huis bladen. Het zijn allemaal voorbeelden van offline media die makelaars veel gebruiken. Toch zie je steeds vaker de volle etalage en reclames verschuiven naar online kanalen, zoals social media. En dat is niet voor niks. In deze blog lees je acht redenen waarom social media een must is voor makelaars.

WhatsApp, Facebook, Twitter, YouTube, Pinterest, Instagram, LinkedIn. De keuze is reuze als het om social media gaat. Vroeger dachten mensen bij social media aan persoonlijke pagina’s, maar tegenwoordig worden de online kanalen vooral gebruikt voor berichten met een commerciële achtergrond. Ook voor jou als makelaars is de onlinewereld dus enorm belangrijk.

null

Bron: Marketingfacts, 2018 : https://www.marketingfacts.nl/berichten/jongeren-keren-facebook-massaal-de-rug-toe

Bovenstaande afbeelding geeft aan dat het grootste gedeelte van alle Nederlanders online te vinden is. Deze cijfers komen uit het Nationale Social Media Onderzoek 2018, het grootste trendonderzoek naar het gebruik van social media in Nederland. Tegenwoordig checken we meerdere uren per dag onze social media, waarbij de piek over het algemeen tussen 12 en 3 uur liggen. Volgens Social-mediastrateeg Roos van Vugt zijn makelaars nog vooral te vinden op Twitter, Facebook en LinkedIn. Of dit ook de meest effectieve platformen zijn, lees je in Meest effectieve social media voor makelaars

Online etalage

Als makelaar wil je dat mensen aan jou denken als ze een huis willen (ver)kopen. Je wilt gezien en onthouden worden. Natuurlijk zorgen je offline media ervoor dat je gezien wordt, maar deze uitingen zijn relatief duur. Een profiel aanmaken op social media is gratis enzorgt ervoor dat je ook online zichtbaar bent. Eigenlijk functioneert je profiel dan als een online etalage en dus als een extra plek om gezien te worden.

Een persoonlijke band met je klant

De naam zegt het eigenlijk al; social media. Sociaal, dus zorg voor interactie. Online ligt de drempel om vragen te stellen veel lager dan face-to-face. Zorg ervoor dat je contact maakt met je doelgroep, laat ze meedenken of stel ze vragen. Daarnaast willen mensen geen logo volgen. Mensen willen mensen volgen. Zorg voor een aantrekkelijke mix. Belangrijk is dat je online profiel naast business ook persoonlijke berichten bevat. Zit zorgt ervoor dat je klant het gevoel krijgt dat hij of zij je kent. Door een betere band met je klant zullen klanten eerder hun huis bij jou willen verkopen. Deze blog vertelt je meer over interactie via social media.

Resultaten zijn meetbaar

Weet je precies hoeveel mensen er per dag langs je etalage lopen of je advertentie in het huis-aan-huisblad lezen? En weet je hoeveel van hen daadwerkelijk geïnteresseerd zijn? Waarschijnlijk niet. Het bereik van offline media is nauwelijks meetbaar te meten. Online ligt dit anders. Van elk bericht zijn uitgebreide statistieken te zien, waaronder het aantal mensen dat je bereikt hebt en hoeveel daarvan op actie zijn overgegaan.

Schot in de roos

Doordat je online kunt zien wie je doelgroep is, kun je berichten schrijven die gericht zijn op die mensen. Je hoeft niet in een huis-aan-huis blad te adverteren die een hele stad te zien krijgt, als je weet dat je online specifiek de geïnteresseerde starters bereikt. Via social media stel je in wie je doelgroep is en zo adverteer je effectiever voor bepaalde doelgroepen.

Meer creatieve vrijheid voor content

Offline ben je vaak gebonden aan geprinte media. Zonde. Zeker omdat er online veel meer mogelijk is. Het menselijk brein wordt extra getriggerd door bewegende beelden. Video’s zijn voor een makelaar bijna onmisbaar geworden, steeds meer huizen worden verkocht met een video bezichtiging. Via social media kunnen deze video’s gedeeld worden. Meer over doeltreffende content voor jouw vakgebied op social media lees je in Doeltreffende content op social media voor makelaars en alles over videomarketing wordt uitgelegd in De impact van videomarketing voor de makelaardij.

Overtuig de twijfelaars

Remarketing is een effectieve vorm van online adverteren, waarmee je mensen bereikt die je makelaarswebsite al bezocht hebben. Door remarketing kun je de mensen die je merk al eens eerder gezien hebben, precies datgene laten zien wat ze willen zien. Bijvoorbeeld mensen die al een aantal huizen met veel grond op je website bekeken hebben, daarna op social media nog een keer de voordelen van een grote tuin laten zien. Hoe dit precies werkt, lees je in Social media uitbesteden of zelf regelen

Geld verdienen

Naast alle eerder genoemde voordelen, kan er ook geld verdiend worden met social media. Stel, je Facebookpagina wordt veel gevolgd door mensen uit een bepaalde stad en een klant wil graag zijn huis verkopen in die stad. Je kunt een social media contract opstellen met een klant. Dit betekent dat je tegen betaling het huis van de klant extra online promoot. In plaats van alleen een standaard bericht, zorg je ervoor dat het huis meerdere keren gedeeld zal worden. Een bericht nog een keertje delen kost nog geen 5 minuten van je tijd, maar levert op deze manier wel extra geld op.

Nu je weet wat de basisstappen in social media zijn voor de makelaardij, kun je zelf aan de slag. In de volgende blogs gaan we verder in op de mogelijkheden van de onlinekanalen.

Bronnen

https://www.funda.nl/voormakelaars/artikel/makelaars-zijn-niets-zonder-social/

Topics:Social Media

Reacties

Whitepaper Social Media

Benieuwd hoe je social media goed inzet voor de makelaardij?
whitepaper aanvragen

MakelMail Blog

De laatste nieuwtjes, interessante artikelen en andere relevante content over de makelaardij, speciaal voor jou.

Ja, ik wil graag relevante content in mijn mailbox!