Plan een demo in

5 tips voor meer interactie op social media

by Lennard Veldwijk, on 26 januari 2019

Social media, de naam zegt het al. Het sociale gedeelte van social media is een essentieel onderdeel van een doeltreffende social media pagina. In deze blog wordt dieper ingegaan op de vraag ‘hoe creëer ik als makelaar meer interactie op social media’? Na het lezen van deze blog heb je meer inzicht in het belang van interactie op social media en heb je een aantal tips waarmee je aan de slag kunt gaan om interactie op jouw eigen kanalen te stimuleren.

Waar veel makelaars de mist mee ingaan is dat ze hun social media kanalen vooral gebruiken om informatie te zenden. Echter zijn er juist veel resultaten te behalen zijn door je volgers te betrekken. Interactie op social media zorgt ervoor dat je volgers loyaler aan je pagina worden. Ze voelen zich betrokken en krijgen het gevoel dat hun mening serieus wordt genomen. Bovendien wordt je content vaker gedeeld met andere social media gebruikers, dit is gratis reclame.

#1 - Stel vragen

Het stellen van vragen, in het bijzonder open vragen, lokt een reactie uit. Dit is dan ook een effectieve manier om interactie te krijgen met je volgers. Bovendien is het eenvoudig en laagdrempelig om toe te passen. Deel je bijvoorbeeld een woning die net te koop staat? Vraag wat je volgers van de woning vinden of bijvoorbeeld welke leuke restaurants er in de buurt zitten. Doordat je je volgers de gelegenheid geeft om in te haken op jouw social media uitingen, krijgen ze het gevoel dat ze iets bijdragen aan jouw content.

#2 - Volgers om ideeën vragen

Als je nog een stapje verder wil gaan op het gebied van interactie, vraag dan wat voor een content je volgers graag willen zien, hierdoor kun je heel gericht inspelen op de wensen van je volgers. Dit is een goede manier om gepersonaliseerde content te creëren. Waardoor je volgers loyaler aan jouw pagina worden. Bovendien is het een voordeel dat de ideeën van je volgers ervoor zorgen dat je op mogelijkheden wordt gewezen waar je zelf aanvankelijk misschien nog niet aan had gedacht.

Facebook en Twitter heeft hier een handige toepassing voor genaamd de poll-functie. Met deze functie kun je een vraag stellen aan je volgers waarbij je zelf meerkeuze antwoorden kunt toevoegen. Facebookgebruikers kunnen dan stemmen op het antwoord waar zij het meest mee eens zijn. Het voordeel hiervan is dat je zelf dus de antwoorden kunt bedenken en de Facebookgebruiker een beetje kunt sturen naar een antwoord waarvan je zelf weet dat je het kunt toepassen. Op deze manier kom in de situatie dat je ook daadwerkelijk kunt toepassen wat er als populairste uit de poll komt.

#3 - Gebruik co-creatie

Het begrip co-creatie houdt in dat verschillende personen samenwerken aan het resultaat van bijvoorbeeld een social media kanaal. Co-creatie gaat nog een stapje verder dan je volgers om ideeën vragen en is een interessante manier van interactie. Je volgers dragen namelijk concreet iets bij aan de inhoud van jouw content.

Een mogelijkheid op het gebied van co-creatie is je volgers vragen om een review te schrijven van een het verkoopproces die ze met jou hebben gehad. Deze review kun je publiceren op je social media kanalen. Je andere volgers kunnen zich beter identificeren met de schrijver van deze review dan als je als makelaar zelf een stuk tekst schrijft. Dit heeft te maken met het feit dat je volgers mogelijk zelf ook een bezichtiging bij jou gaan doen, ze krijgen hierdoor een objectiever beeld jouw makelaarskantoor.

#4 - Kracht van afbeeldingen

Veel mensen scrollen - tussen hun dagelijkse werkzaamheden door - snel door hun social media. Omdat het gaat over een enorme hoeveelheid berichten die een gebruiker voorbij ziet flitsen moet je zien op te vallen. De mens is visueel ingesteld en is daardoor geneigd om sneller aandacht te geven aan afbeeldingen dan aan tekst.

Een manier om er voor te zorgen dat jouw bericht opvalt, mensen stoppen met scrollen en beginnen met lezen, is door afbeeldingen te gebruiken Als de gebruiker begint te lezen en de content lokt door middel van de manieren die in de vorige alinea’s staan beschreven een reactie uit, dan verhoogt dat de kans op interactie. Uit onderzoek blijkt dat het gebruik van afbeeldingen op Facebook voor 53% meer ‘likes’ en voor 104% meer reacties zorgt (bron 1).

Denk goed na of de afbeelding daadwerkelijk iets toevoegt aan het social media bericht en niet alleen wordt gebruikt omdat er een afbeelding bij ‘moet’. Tevens is het belangrijk om je te realiseren dat veel afbeeldingen op het internet auteursrecht hebben. Maak dus gebruik van eigen foto’s of bepaal of een foto van internet zomaar gebruikt mag worden. Tip: gratis aanbieders van rechtenvrije foto’s zijn pixabay.com of unsplash.com.

#5 - Wat werkt niet

Veel social media pagina’s van bedrijven maken gebruik van like-, deel- en winacties. Dit zijn acties waarbij een social media gebruiker in ruil voor het liken of delen van een bericht kans maakt om iets te winnen. Dit zijn pogingen tot interactie die achterhaald zijn. De reden dat dit niet werkt is omdat de meeste van de personen die dit liken of delen niet tot de doelgroep behoren en alleen liken en delen om iets te winnen en niet omdat ze geïnteresseerd zijn in de pagina. Het kost je dus geld en de kans is klein dat het je iets oplevert.

Facebook heeft zelfs in haar beleid opgenomen dat like- deel- en winacties niet zijn toegestaan op persoonlijke pagina’s. Volgens Facebook vallen dit soort acties namelijk onder spam. Dus mocht je gebruik maken van dit soort acties, dan loop je het risico dat je bericht wordt gerapporteerd en verwijderd van Facebook (bron 2).

Interactie meten

Nadat je met bovenstaande tips aan de slag bent gegaan, vraag je je misschien af of het daadwerkelijk effect heeft. Hier kun je inzicht in krijgen door middel van zogeheten KPI’s. Deze kritische prestatie factoren (KPI’s) helpen bij het meten van het succes van jouw social media uitingen. In blog 7 ‘4 statistieken om social media succes te monitoren voor makelaars’ wordt uitgebreid ingegaan op deze KPI’s.

Bronnen:

https://www.fastcompany.com/3022301/7-powerful-facebook-statistics-you-should-know-about

https://www.facebook.com/policies/pages_groups_events/

 

Topics:Social Media

Reacties

Whitepaper Social Media

Benieuwd hoe je social media goed inzet voor de makelaardij?
whitepaper aanvragen

MakelMail Blog

De laatste nieuwtjes, interessante artikelen en andere relevante content over de makelaardij, speciaal voor jou.

Ja, ik wil graag relevante content in mijn mailbox!