Plan een demo in

Social media uitbesteden of zelf regelen

by Lennard Veldwijk, on 26 januari 2019

 

Na het lezen van de vorige blogs heb je veel kennis opgedaan over hoe je social media kunt inzetten in de makelaarswereld. Misschien ben gelijk enthousiast geworden en heb je zin om er mee aan de slag te gaan of wie weet ben je nog wat sceptisch en wil je je eerst nog wat verder verdiepen. Hoe je er ook in staat, op een gegeven moment kom je voor de keuze om je social media zelf te regelen, maar uitbesteden is misschien wel een slimmere optie. Beide opties hebben zo voordelen en nadelen, dit wordt in deze blog besproken.

De twee primaire onderdelen van deze blog zijn ‘zelf regelen’ en ‘uitbesteden’. Voor beide onderdelen zijn voor- en nadelen beschreven. De laatste alinea vormt een uiteindelijke conclusie.

Na het lezen van de blog kun je voor jezelf een mening vormen over wat voor jou de beste van de twee opties is.

Zelf regelen

De voordelen van ‘zelf regelen’ van je social media:

1. Je hebt zelf de controle over de content die wordt geplaatst. Als je het uitbesteedt kun je meestal ook invloed uitoefenen op de content, maar degene die het schrijft en plaatst kan toch net een andere tone-of-voice gebruiken. Vooral de persoonlijke draai die je kunt geven aan content kan een reden zijn om je social media zelf te regelen.

2. Hoe lang je ook al in de makelaarswereld zit, je hebt meer kennis van de makelaarsmarkt dan de gemiddelde social media expert. Deze kennis kun je perfect inzetten bij het creëren van geschikte content voor je social media kanalen.

3. Omdat je je social media zelf regelt heb je geen/lagere kosten. Je hoeft geen partij te betalen waar je mee in zee gaat. De eventuele kosten die je eventueel wel maakt zijn die van het promoten van je social media berichten. Dit kost vaak een paar euro per bericht en dit is dus beduidend lager dan je hele social media uitbesteden.

De nadelen van ‘zelf regelen’ van je social media:

1. Het kost extra tijd. Als makelaar ben je wellicht liever bezig met het uitoefenen van je vak dan met het bijhouden van je social media. Helemaal als je niet heel veel verstand hebt van social media kan het in het begin veel tijd kosten om zelf geschikte social mediakanalen te zoeken, content te maken en de social media data te analyseren.

2. Zelf heb je misschien weinig verstand van social media. Zoals hierboven ook al deels staat beschreven kan het veel tijd kosten als je nog niet zoveel verstand hebt van social media. Hier beter in worden gaat met vallen en opstaan. Wil je dat het gelijk goed gebeurd dan is uitbesteden aan een social media expert aan te raden.

Uitbesteden

De voordelen van het ‘uitbesteden’ van je social media

1. Doordat je zelf je handen van je social media aftrekt, kan het uitbesteden van social media kan je veel tijd besparen. De tijd die je bespaart kun je steken in het uitoefenen van je vak.

2. Een derde persoon heeft veel online expertise. Doordat een social media expert er zijn baan van heeft gemaakt om een goede social media te onderhouden, mag je ervan uitgaan dat jouw social media bij deze expert in goede handen is. Daarnaast heeft deze derde persoon al veel kennis opgebouwd over online communicatie, denk hierbij aan kennis van de verschillende social media platformen. Het is dan wel verstandig om een expert op het gebied van makelaardij te zoeken.

3. Een online expert naar jouw social media laten kijken kan nieuwe/creatieve ideeën met zich meebrengen. Dit kan vooral voordelig zijn als je al een tijdje zelf je social media regelt. Zo kom je misschien op ideeën waar je zelf nog niet over na had gedacht.

4. Je krijgt op maat gemaakte rapportages. Dit is erg handig om het effect van jouw social media uitingen te meten. Hierdoor weet je waar kansen liggen om nóg meer uit je social media kanalen te kunnen halen.

De nadelen van het ‘uitbesteden’ van je social media

1. Een nadeel van het uitbesteden van social media is dat het geld kost. Deze kosten kun je ook zien als een investering, maar uiteindelijk betaal je er dus wel geld voor. Hierbij is het wel handig om te onthouden dat je ook geld bespaart doordat jij er zelf of eventueel personeel geen tijd meer in hoeft te steken.

2. Een derde persoon spreekt vanuit jouw naam. Doordat je je social media uitbesteedt aan een derde partij, kan diegene ook berichten versturen vanuit jouw (bedrijfs)naam. Hierdoor kun je het gevoel krijgen dat die persoon allerlei berichten de wereld in kan sturen waar jij niet achter staat. Om dat te voorkomen is goede afspraken maken belangrijk.

En nu?

Aan de hand van bovenstaande voor- en nadelen kun je beslissen wat je doet: social media zelf regelen of uitbesteden. Voor beide opties valt wat te zeggen, toch heeft het uitbesteden van je social media over het algemeen de meeste voordelen. Zeker als je beginnend makelaar bent of weinig ervaring hebt met social media.

Topics:Social Media

Reacties

MakelMail Blog

De laatste nieuwtjes, interessante artikelen en andere relevante content over de makelaardij, speciaal voor jou.

Ja, ik wil graag relevante content in mijn mailbox!